Ojczyzną ISTRAIL jest Skandynawia. Od początku istnienia firmy produkujemy przyczepy i zabudowy dostosowane do warunków panujących na drogach Norwegii, Szwecji i Finlandii. Z punktu widzenia transportu samochodowego ten rynek jest dość specyficzny.
Wielu kierowców z Europy, gdy po raz pierwszy odwiedzają Norwegię, zaskakuje wygląd i konstrukcja samochodów ciężarowych i naczep, jakie spotykają na tamtejszych drogach. Ma to związek z tym, że jedną ze skandynawskich specjalności są znacznie większe niż na południu Europy dopuszczalne masy całkowite zestawów.
Norwegia
Dla przykładu: na wybranych drogach Norwegii dopuszczono ruch zestawów o całkowitej masie 60 ton, pod warunkiem zachowania długości takiego zestawu wynoszącej 24 m. Można tam zatem spotkać przyczepy z dyszlami o długości zdecydowanie przekraczającej te, do których jesteśmy przyzwyczajeni np. w Polsce. Stosunkowo krótka przyczepa ciągnięta przez samochód ciężarowy może mieć dyszel o długości przekraczającej 4 metry. Na pozostałych drogach Norwegii dopuszczalna masa całkowita samochodu ciężarowego z przyczepą albo ciągnika siodłowego z naczepą wynosi 50 ton, czyli o 10 ton więcej niż w Polsce.
Szwecja i Finlandia
W Szwecji posunięto się jeszcze dalej. Po większości szwedzkich dróg mogą się poruszać pojazdy o łącznej masie do 64 ton, a po wybranych – do 74 ton. Z kolei w Finlandii kombinacje pojazdów o masie całkowitej 76 ton i długości 34,5 m mogą jeździć w zasadzie wszędzie.
Polska
Polskie standardy, w porównaniu z przytoczonymi przykładami, nie robią wrażenia. Przypomnijmy: długość samochodu ciężarowego nie może przekraczać 12 metrów, a w przypadku ciągnika siodłowego z naczepą – 16,5 m. Najwięcej, bo aż 22 m, może mieć zespół trzech pojazdów (samochód i dwie przyczepy). Dalej jest to jednak wynik daleki od norm skandynawskich.
ISTRAIL – synonim jakości
Z tych różnic wynikają pewne ważne wnioski. Po pierwsze, produkując zabudowy i przyczepy dla klientów ze Skandynawii, nie oszczędzamy na wytrzymałości materiałów, bo tylko tak możemy zagwarantować najwyższą jakość tak dużych składów. Tę samą zasadę stosujemy w pojazdach i zabudowach przeznaczonych na rynek polski. Układ hamulcowy, zawieszenia czy napędy nadwozi wywrotek, które radzą sobie w Skandynawii, bez trudu poradzą sobie także w innych krajach.
Po drugie, niektóre konstrukcje spotykane na rynku wtórnym w Skandynawii nie nadają się do użytku w polskich warunkach, ponieważ ich gabaryty nie mieszczą się w obowiązujących w Polsce limitach. Z tego powodu produkujemy odmiany pojazdów i zabudów dostosowane do potrzeb lokalnych przewoźników.
Nasi klienci czerpią z tego faktu unikalne korzyści: konstrukcje zaprojektowane do pracy z bardzo dużymi obciążeniami po „odchudzeniu” są wyjątkowo wytrzymałe, co przekłada się na: dłuższą eksploatację, rzadsze awarie i większą odporność na przeciążenia.