Naczepy specjalne do transportu maszyn

Naczepy specjalne do przewozu maszyn typu: NN, JU, M

Naczepy z tej kategorii występują w wielu różnorodnych wersjach: jedno-, dwu-, trzy-, cztero- i pięcioosiowej, a ich konstrukcja dostosowana jest do konkretnych potrzeb transportowych. Wszystkie naczepy specjalne przeznaczone są do pracy w najbardziej wymagających warunkach i do intensywnej eksploatacji.

Pojazdy te zazwyczaj są projektowane pod specjalne potrzeby klienta, z uwzględnieniem specyfiki wykonywanej pracy i warunków drogowych, jakie występują w danej lokalizacji.

Konstrukcja i wyposażenie naczep do przewozu maszyn niejednokrotnie wykraczają poza ramy wytyczone przez przepisy homologacyjne dla standardowych pojazdów, w związku z czym rejestrowane są one jako pojazdy specjalne.

Najczęściej wykorzystywane są one do transportu dużych maszyn budowlanych, np. koparek, koparkoładowarek, kruszarek do skał itp. Podłoga zazwyczaj wykonana jest z twardego drewna lub z blachy stalowej.

Dopuszczalna masa całkowita takich naczep może wynosić nawet 100 ton (dla wersji pięcioosiowej).

Naczepy przeznaczone są do współpracy z trzy-, cztero- i pięcioosiowymi ciągnikami siodłowymi. Ciągniki takie muszą być często technicznie przystosowane do dopuszczalnego nacisku pionowego w punkcie sprzęgania sięgającego 40 ton.



Naczepy wyposażane są w:

  • 2- lub 3,5-calowy sworzeń królewski (czasem także z systemem hydraulicznego przesuwania w celu dostosowania naczepy do konkretnego ciągnika siodłowego, a także optymalnego rozłożenia nacisków pomiędzy ciągnik siodłowy i osie naczepy),
  • zawieszenie pneumatyczne lub hydrauliczne (czasem mechaniczne),
  • osie SAF, BPW, Gigant,
  • bliźniacze (najczęściej) koła w kilku rozmiarach (19,5’’ / 17,5’’), z felgami stalowymi lub aluminiowymi,
  • najazdy hydrauliczne w tyle naczepy, pozwalające na wjazd maszyny na pokład naczepy,
  • poszerzenia hydrauliczne, zwiększające szerokość pokładu do 3 m,
  • mechaniczne lub hydrauliczne rozsuwanie naczepy, umożliwiające zwiększenie długości przestrzeni ładunkowej, a jednocześnie regulujące rozłożenie nacisków pomiędzy ciągnik siodłowy i osie naczepy,
  • całą gamę uchwytów / mocowań do zabezpieczania ładunku, wbudowanych w obrzeże i pokład naczepy,
  • mocowania do przewozy kontenerów ISO,
  • burty aluminiowe.



Popularne wyposażenie opcjonalne:

  • dodatkowe układy kierowania osiami, poprawiające parametry skrętu i umożliwiające wykonywanie najcięższych prac w miejscach, w których występują wąskie drogi i ciasne zakręty.