Zabudowa jest integralną częścią pojazdu użytkowego. Właściwości samochodu decydują o tym, po jakich drogach może się on poruszać, jak ciężki ładunek może przewieźć i jaki poziom komfortu i bezpieczeństwa zapewni kierowcy lub załodze. Jednak w kontekście użytkowym to właśnie zabudowa ma decydujące znaczenie.
Zabudowa decyduje o tym, czy podwozie będzie wykorzystywane jako uniwersalny nośnik, czy też posłuży do realizacji jednego, ściśle sprecyzowanego zadania. Od jakości zabudowy zależy także spora część kosztów eksploatacyjnych. Jeśli założymy, że samochód pracuje w standardowych, przewidzianych przez producenta warunkach, to okaże się, że najbardziej narażoną na uszkodzenia i awarie częścią jest właśnie jego zabudowa.
To ona może zostać uszkodzona podczas załadunku i wyładunku i od jej solidności zależy bezpieczeństwo przewożonych towarów lub pojazdów. Możliwość szybkiej wymiany zużytych części określa, na jaki czas remontowany pojazd będzie wyłączony z eksploatacji i jak duże koszty z tym związane poniesie przedsiębiorca.
Dlatego tak ważne jest, aby zabudowa jak najlepiej odpowiadała potrzebom użytkownika. Maksymalny stopień indywidualizacji, czyli dopasowania zabudowy do konkretnych potrzeb, można osiągnąć tylko w jeden sposób: projektując i budując zabudowę na specjalne zamówienie klienta. Oczywiście pewnym ograniczeniem są w tym przypadku bardzo szerokie ramy określone przez przepisy prawa o ruchu drogowym oraz możliwości produkcyjne zakładu.
Indywidualizacja i personalizacja to elementy wyróżniające firmę ISTRAIL na rynku producentów przyczep, naczep i zabudów do pojazdów ciężarowych. Indywidualne podejście do potrzeb klientów definiuje cały proces powstawania produktów ze znakiem ISTRAIL: od zdefiniowania wymagań, przez wykonanie dokumentacji projektowej, aż po produkcję, eksploatację i serwis.
Kolor ma znaczenie
Zabudowy wykonywane na indywidualne zamówienie mogą być pomalowane na dowolny kolor. Możliwe jest zarówno malowanie jednorodne, jak i nanoszenie wzorów opracowanych przez klienta. Dzięki temu można osiągnąć kilka ważnych celów.
Przede wszystkim dzięki takiemu podejściu zabudowa może w pełni odpowiadać standardom identyfikacji wizualnej zamawiającego. To wspomaga budowanie świadomości marki, zwiększa rozpoznawalność firmy i ułatwia prowadzenie kampanii reklamowych. Możliwość wyboru koloru umożliwia także zachowanie standardów korporacyjnych w zakresie identyfikacji konkretnego egzemplarza pojazdu (np. poprzez naniesienie znaków identyfikacyjnych), a także umieszczenie znaków ostrzegawczych ułatwiających zachowanie bezpiecznej odległości od zabudowy czy znaków ostrzegających o zagrożeniach wynikających z charakteru przewożonego ładunku itd.
Możliwe jest również zastosowanie specjalnych technik lakierniczych, np. naniesienie powłoki wielowarstwowej, utwardzanej, matowej czy też o obniżonej
lub podwyższonej zdolności odbijania światła.
Spersonalizowana geometria
W niektórych zastosowaniach bardzo ważną rolę odgrywa nie tylko masa i wymiary zabudowy, ale także jej geometria. Dobrym przykładem są zabudowy pojazdów ciężarowych dla wojska, projektowane zgodnie ze standardami NATO.
Podobne ograniczenia lub wymagania mogą obowiązywać w niektórych specjalnych środowiskach pracy, np. w kopalniach. Mogą też one wynikać ze specyfiki tras, którymi poruszają się samochody konkretnego przewoźnika (np. lasy, odcinki pokonywane na pokładach promów, statków itp.). Przemyślane, ruchome elementy zabudowy znacznie ułatwiają przejazd po stromych rampach bez obawy o zahaczenie zderzakiem albo innym elementem nadwozia. Jeśli jest taka potrzeba, proces można zautomatyzować, używając siłowników hydraulicznych.
Naczepy i przyczepy niskopodwoziowe
Naczepy niskopodwoziowe przeznaczone do transportu ciężkich maszyn i pojazdów można zaprojektować i zbudować tak, aby ułatwiały wykonywanie codziennych czynności. Wiele zależy od pozornie prostych detali. Przedsiębiorca, który zazwyczaj przewozi własne maszyny, może zamówić takie rozmieszczenie punktów mocowania, skrzyń na akcesoria (np. łańcuchy) czy najazdów (np. w wersji z napędem hydraulicznym), które maksymalnie uproszczą i skrócą czas potrzebny na zabezpieczenie ładunku przed wyjazdem i zdjęcie mocowań przed rozładunkiem. Takie spersonalizowane rozwiązania pozwalają na lepsze wykorzystanie czasu pracy pojazdu i kierowcy i w dłuższej perspektywie przekładają się na oszczędności. Naczepa może być ponadto wyposażona w standardowe, uniwersalne albo regulowane urządzenia do mocowania ładunku, a zatem może być wykorzystywana także do realizowania zleceń transportowych na potrzeby innych klientów.
Zabezpieczanie ładunku
Niewłaściwe rozmieszczenie ładunku, a tym bardziej przemieszczenie ładunku podczas, jazdy to jedne z najniebezpieczniejszych sytuacji w transporcie drogowym. W najlepszym przypadku utrudniają one prowadzenie pojazdu, zwiększają zużycie ogumienia i sprzyjają uszkodzeniu przeciążonych elementów nadwozia i podwozia, a w najgorszym mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Ryzyko wystąpienia takich sytuacji można znacznie zmniejszyć. Metody są co najmniej dwie. Po pierwsze, można wyposażyć pojazd (zabudowę) w zestaw czujników ostrzegających przed przeciążeniem, czy też nierównomiernym obciążeniem poszczególnych osi albo kół pojazdu. Sygnalizacja może być aktywna zarówno podczas załadunku i wyładunku, jak i w czasie jazdy. Kierowca ostrzeżony o niebezpieczeństwie może bezpiecznie zatrzymać pojazd, poprawić mocowanie ładunku albo wezwać pomoc.
Drugi sposób to wyposażenie zabudowy albo pojazdu w skuteczne i wygodne zabezpieczenia, wykonane tak, aby kierowca mógł dostosować sposób mocowania do konkretnego ładunku bez wydłużania postoju i niepotrzebnego wysiłku.
Zabudowy, naczepy i przyczepy ISTRAIL mogą być wyposażone w niezbędne zabezpieczenia: kłonice (także demontowalne) lub burty o różnym sposobie mocowania i otwierania, a także dodatkowe belki do zabezpieczania ładunku.
Wywrotki
Osobną kategorią zabudów specjalistycznych są wywrotki – wykonywane są one zarówno jako zabudowy samochodów ciężarowych, jak i przyczepy lub naczepy. Na pozór ich konstrukcja jest bardzo podobna, ale w rzeczywistości szczegóły są determinowane przez specyfikę zadań, które będzie wykonywała firma transportowa.
ISTRAIL dostarcza wywrotki, które spełnią wymagania nawet najbardziej wymagających klientów. Tam, gdzie najważniejsza jest odporność na ścieranie (np. w transporcie kruszyw, gruzu czy złomu), doskonale sprawdzają się wywrotki wykonane z użyciem specjalnych, trudnościeralnych gatunków stali, np. Hardox. Wykorzystanie takich stali gwarantuje ponadprzeciętną odporność na odkształcenia i ścieranie i wydłuża czas eksploatacji.
Do przewozu lżejszych towarów (np. towarów sypkich) proponujemy wywrotki wykonane z aluminium. Dzięki nim możemy znacznie zmniejszyć masę własną pojazdu. W rezultacie spada zużycie paliwa, wydłuża się średni przebieg między wymianą ogumienia, poprawiają się warunki pracy oraz żywotność podzespołów zawieszenia i układu hamulcowego.
Wywrotki możemy budować, używając szerokiego spektrum siłowników, różniących się zasięgiem pracy, dopuszczalnym obciążeniem czy parametrami eksploatacyjnymi. Wykorzystujemy części i podzespoły od uznanych, sprawdzonych dostawców, którzy gwarantują wysoką jakość i bezproblemowy, stały dostęp do części zamiennych.
Zabudowy wywrotek możemy wykonywać w niemal dowolnym wariancie jeśli chodzi o kierunek unoszenia, rodzaj burty i jej ewentualny napęd siłownikami hydraulicznymi, umożliwiający otwarcie jeszcze przed uniesieniem wywrotki oraz regulację stopnia otwarcia.
Zabudowy wymienne
Dla odbiorców, którzy dysponują ograniczoną flotą pojazdów, ale muszą wykonywać zróżnicowane zadania, ISTRAIL ma w ofercie zabudowy wymienne. Dzięki nim jeden samochód ciężarowy może być wykorzystywany z zabudową skrzyniową, wywrotką, a czasami także z innymi, specjalistycznymi zabudowami.
Konstrukcja zabudowy wymiennej umożliwia prostą wymianę bez potrzeby użycia narzędzi i maszyn takich jak suwnice, dźwigi czy podnośniki. Przed zdjęciem zabudowy z podwozia wystarczy podeprzeć ją, unieść
na podporach, które znajdują się na wyposażeniu pojazdu, i ewentualnie odłączyć instalacje: hydrauliczną, pneumatyczną i elektryczną (o ile występują), a potem wyjechać podwoziem i przygotować je do połączenia
z innym nadwoziem. Potencjalnymi odbiorcami tego typu nadwozi są przedsiębiorstwa komunalne, gospodarstwa rolne czy służby techniczne.
W ISTRAIL udowadniamy, że nowoczesne podejście do projektowania zabudów ciężarowych to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim precyzyjnego dopasowania do realnych potrzeb użytkownika. Elastyczność konstrukcyjna, bezpieczeństwo eksploatacji, szerokie możliwości personalizacji oraz dbałość o detale techniczne sprawiają, nasze produkty tej marki stanowią niezawodne wsparcie w codziennej pracy firm transportowych, komunalnych, przemysłowych i innych. Dzięki indywidualnemu podejściu do każdego projektu w ISTRAIL oferujemy nie tylko zabudowy, ale także dostarczamy konkretne, przemyślane rozwiązania, które realnie poprawiają efektywność i bezpieczeństwo transportu.
Zabudowa typu combi
Jeden pojazd, dwie funkcje Zabudowa typu combi łączy funkcje wywrotki i ciągnika siodłowego, oferując wyjątkową wszechstronność i elastyczność. Wyposażona jest w specjalny system szybkiego wypinania skrzyni
wywrotki i siłownika wywrotu, który umożliwia błyskawiczną zmianę konfiguracji pojazdu. Dzięki temu rozwiązaniu można łatwo i szybko przekształcić wywrotkę w ciągnik siodłowy, gotowy do współpracy z różnymi naczepami. Zabudowy combi to idealne rozwiązanie dla firm, które cenią oszczędność i dynamiczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb rynku.